söndag 22 april 2012

Vik hädan envisa rosrost!

De senaste somrarna har mina fina 'New Dawn'-rosor tyvärr drabbats av rosrost. Förra sommaren försökte jag så gott jag kunde att hålla den borta, men började inte mina motangrepp förrän jag redan sett de första orangegula prickarna på bladens undersida. Sedan regnade det ju jättemycket förra sommaren och i fukten spred sig svampsporerna rekordsnabbt. Mina försök visade sig fruktlösa, svampen vann och mot slutet av sommaren såg mina rosenbuskar lika trista ut igen och var alldeles kala nedtill.

I år tänkte jag därför ta upp kampen tidigt och efter att jag klippt ned rosorna hårt har jag idag sprayat dem med Binab Trichoderma, som är ett biologiskt medel mot svampangrepp. Främst används det på rosor och ska funka både mot rosrost och svartfläckssjuka.




Jag älskar verkligen mina rosor och jag hoppas så att de kan få vara friska den  här säsongen. Har någon erfarenhet av att behandla med Binab får ni gärna berätta. Det går också bra att hjälpa mig att hålla tummarna: Fram för gröna blanka rosblad hela sommaren!

Vill förresten passa på att tacka för era enhälliga tips angående toppningen av mina pelargonsticklingar. Tack vare er kunde jag utan att darra det minsta på hand klippa dem och nu har jag fyra istället för två. Mycket bra!

Dags att sova, så godnatt på er!

8 kommentarer:

  1. Hej Hanna! Jag ska inte var för negativ men jag provade två säsonger i rad att spruta alla mina rosor med binab. Jag gjorde det tidigt på våren, precis som du och fortsatta sedan återkommande hela säsongen. Jag har inte haft något större problem med rost utan för min del var det svartfläckssjukan jag ville bekämpa. Tyvärr kan jag inte säga att jag upplevde någon större skillnad på rosorna! Vet att min mamma också har använt det och tycker att det har en viss effekt. Tyvärr är det ju ett väldigt dyrt preparat om man har många rosorr men det skadar väl inte att testa på några stycken. Det kanske bara är dina new dawn som är angripna. Det finns ju också speciell jord att köpa där trichoderma redan finns iblandadt, också väldigt dyr men vissa menar att det har större effekt att påverka jorden eftersom det är där alla sporer till eländet finns. Lycka till i alla fall! Ska bli intressenat att se om det gör skillnad för dig!

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Hoppas det fungerar! Det är ju så tråkigt när rosor blir sjuka. Har provat medlet så jag kan inte ge någon input.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hoppas det går bra med både rosbehandlingen och kapningen av pelargonen. Nu ska jag ta på mig en del kläder för att ge mig ut i det gråkalla vädret. Rosorna ska klippas.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har inte använt Binab själv, men vet många som gör det. Tror det hjälper. Lycka till.
    Själv har jag köpt finsk björktjära som jag ska prova.
    Ha en skön dag. Känns lite ruggigt idag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. När jag såg din bild på ett angripet blad undrar jag om det var "rost" som vi fick på våra tomter första året i växthuset? Nu har vi en murgröna som är angripen och vi har rådfrågat odlar men de visst inte vad det kunde vara....Halva bladen är friska o gröna, andra halvan torr och brun.Jag har plockat blad så gott jag kan men den ser inte rolig ut....får se hur det blir i år. Då kanske jag ska prova med Binab. Kan ju alltid försöka. Betr rosor så är de så trista för det drar ju till sig så mycket bladlöss, iallafall hos oss.....Vi har häckande småfåglar i trädgården men det hjälper inte. Vi får önska oss lycka till med kommande säsong och att man slipper kemikalier.

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna för att det kommer att fungera, det är så tråkigt när rosorna far illa. Jag har en ny New Dawn i år och jag förväntar mig massor av marsipanrosor!!!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Hoppas det funkar, så att du får fina rosor i år.
    Ha en skön söndagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...